Wil je de foto's groter bekijken, klik dan een keer op de foto voor een groter resultaat en 2 keer voor de optimale grootte.

zondag 6 februari 2011

Jan van Gent

Zondagmorgen, mooi en droog weer, dat betekent voor mij een bezoekje brengen aan Natura Artis Magistra.
Ik ben eerst naar de pinguïn rots gelopen. Daar zitten niet alleen maar pinguïns , maar ook Jan van Gents. Ik vind dit hele mooie vogels, vooral door die prachtige blauwe ogen...



De jan-van gent ( Morus Bassanus ) is een vogel uit de familie van de Sulidae.
Volwassen dieren zijn circa 90-100 centimeter groot. En kunnen als ze hun vleugel volledig uitstrekken 170-180 cm breed zijn. Jan-van-gents broeden in de zomer op klippen op rotsige eilanden.






De dieren overwinteren op zee, soms langs de kust. Net als de noordse stormvogels  staan jan-van-gents erom bekend dat ze schepen volgen. Ze duiken op spectaculaire wijze naar vis. Het lichaam is wit, de staart puntig en hebben zwarte vleugelpunten. De kop is gelig met een blauwe oogring.

Tot de volgende Blog !
Groetjes Odette


10 opmerkingen:

  1. Hoi Odette

    Ze staan er mooi op hoor,
    prima weer had je op dat moment.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Odette
    wat een mooie foto van die jan van gent.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat zijn zulke mooie vogels om te zien, wist niet dan A'dam deze ook had, je hebt ze mooi op de kiek gezet. Vooral de foto waar je het oog heel mooi van ziet, super...
    Gelukkig was het een droge ochtend...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt je weer even lekker kunnen uitleven Odette.
    Lekker dat het zonnetje er even was.
    Jan van Gent staat er heel mooi op.
    Ik geloof dat ik ze nog nooit in het eggie heb gezien dus je informatie vind ik ook interresant.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Odette,

    Deze vogels spreken mij ook erg aan, mede door hun prachtige getekende kop. Mooi vastgelegd en prima (wit) belicht.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Odette, prachtige, goed belichte foto's van Jantje van Gent, lijkt me gaaf om die eens in de vrije natuur tegen te komen!
    Zal wel niet gauw gebeuren ben ik bang ;(
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's van deze mooie vogel!
    Mijn droom is om deze vogels nog eens in het wild te mogen zien vliegen en fotograferen!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Odette,
    Prachtvogels zijn het. Ik las op waarnemingen dat ze dit weekend aan de Noorzee kust te zien waren, lijkt me gaaf om ze eens in het wild tegen te komen, maar zo in Artis kun je er super mooie foto's van maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Odette,

    Ik heb je naam al zo vaak voorbij zien komen en dacht nu ga ik een kijkje nemen op je blog.
    En ik heb genoten! Je maakt hele fraaie beelden echt top. Zo ook je Jan van Gent, hij is echt prachtig.

    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb even rondgekeken op je blog... ziet er goed uit!
    ik ga me aanmelden als volger, zodat ik je kan blijven bezoeken.
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen