Wil je de foto's groter bekijken, klik dan een keer op de foto voor een groter resultaat en 2 keer voor de optimale grootte.

donderdag 19 mei 2011

Apenheul

Zondag 1 mei, samen met vriendin Monique naar de Apenheul geweest. Ik was er in geen jaren meer eweest, dus er was veel veranderd. Bij binnenkomst kregen we een aapvrije tas , zodat we veilig onze spullen konden opbergen. Het enige aapvrije aan die tas was een clipje zodat de rits niet open kon. Volgende keer doe ik het wel zonder.
Bij binnenkomst kom je direct in het gebied van de Boliviaanse doodshoofdaapjes. Dit vind ik toch wel de leukste, en daarom zijn we daar een uur rond blijven hangen...
De groep bestaat uit ruim 200 dieren, waarvan slechts 4 mannetjes. Het is daar een dolle boel en je komt ogen te kort.




Behalve druk en speels zijn deze aapjes vooral nieuwsgierig! Camera's vinden ze heel erg interressant. Met name de digitale spiegelreflex camera's die zo fijn klikken als de mensen een foto maken...


Dit aapje staat al in de aanvalshouding om te springen. Mijn vriendin Monique kwam iets te dichtbij met haar camera...


Dit is leuk! Het aapje pakt de zonnekap van de camera en probeert uit te vinden waar dat geklik vandaan komt. Misschien moet ik er nog verder in gluren, denkt hij.


"Hallo ! Waar ben je?" Ik denk dat de foto van Monique in dit geval mislukt is.



Sommige aapjes hebben het te druk met zichzelf. Deze was bijvoorbeeld helemaal in de ban van een spinnetje. Zij zat zo mooi tussen het groen en net in het zonlicht.






Het spinnetje werd uiteindelijk vakkundig opgepeuzeld.





Zo, nog even een fotoschoot met een van de modellen. Koppie naar links , en naar rechts. "Waar komt nu toch dat geluid vandaan? "


Nu gingen Monique en ik weer verder, de Apenheul is best wel groot.
Even verderop kwamen we de Ringstaartmaki's of Katta tegen. Deze lopen ook in een losloopgebied. Hier waren nog niet zo lang geleden jongen geboren. Het was echter onwijs druk, dus ik heb niet de ideale foto kunnen maken, veel te veel mensen, en dat vonden de apen ook.


Ook de orang oetangs zijn een dankbaar onderwerp om te fotograferen. De allerkleinste verbleef jammer genoeg in het binnenverblijf. Daar was het erg donker, en door het vieze glas valt er niet te fotograferen. Gelukkig liepen er een paar buiten waaronder een wat ouder jong. Deze viste net was uit de slotgracht, en kon zo wat te drinken opslurpen.


De laatste foto vind ik toch wel heel vertederend. Moeder en kind die lekker tegen elkaar aan gekropen zaten. Beetje genietend van het zonnetje. Het is best de moeite waard om naar de Apenheul te gaan, maar doe het als het even kan niet op zondag... veel te druk.



Dit was het weer voor deze keer, tot de volgende blog. Bedankt voor jullie leuke reacties!
Groetjes Odette

14 opmerkingen:

  1. Hallo Odette,
    Wat heb je er een mooi verslag van gemaakt.
    Leuk ook dat jullie zoveel plezier hebben gehad bij de aapjes! Het valt niet mee om ze er zo mooi op te krijgen echt ze zitten geen tel stil! Heel hele mooi blog waar ik enorm van heb genoten, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke serie Odette, maar wat zijn ze toch eigenlijk lelijk he.... maar daarom misschien wel zo fotogeniek....hahaha.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doodhoofsaapjes, wat een nare naam voor zulke leuke beestjes. Wat bijzonder dat je daar zo dichtbij kunt lopen, ik ben er nooit geweest, maar word wel nieuwsgierig naar de Apenheul ( en dus níet op zondag)
    Lekkere scherpe plaatjes Odette, met het felle zonlicht had je niet het meest ideale licht, maar je hebt desondanks mooie beelden geproduceerd.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Odette, wat leuk een blog uit de Apenheul!
    Ik ben er zèker 20 jaar niet meer geweest maar de herinnering komt weer boven.
    Geweldig die Aapjes en ondanks de drukte heb je mooie momenten kunnen platen.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Odette,

    Leuke serie van de kleine aapjes.
    Wij zijn daar een aantal jaren geleden geweest en het is toch wel leuk daar.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk om Apenheul weer eens voorbij te zien komen. Leuke foto's heb je weten te maken. Ze staan er lekker ondeugend op.
    Genieten is dit..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke serie!
    Ik ben jaren geleden toen ik kind was wel eens in de Apenheul geweest, maar daarna nooit meer, misschien toch weer eens die kant op gaan :-)
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig verslag en foto's. Heerlijk het gefriemel met het spinnetje. Mooie duidelijke kleurrijke foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Odette,

    Jeeee, dat is lang geleden dat ik daar geweest ben. Toen mijn kinderen nog in een buggy zaten, keerde de aapjes de hele wagen altijd binnenstebuiten voor koekkruimels.
    Mooie foto's ondanks de drukte, want er schiet altijd wel een kind tussendoor.
    Vooral de portretjes zijn mooi gelukt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Odette, ik zou zelf niet zo snel naar de apenheul gaan, heb niet zoveel met apen. Maar jij laat hier wel de leukste aapjes zien, de doodshoofdaapjes en ringstaart maki's. Je hebt er een paar mooie foto's bij zitten van die kleine snelle beestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ringstaart maki's zijn mijn fovorieten jammer dat het zo druk was maar jullie hebben wel genoten mooie foto's van de aapjes die in de lens kijken
    groetjes jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Odette
    Leuk die foto met dat aapje en je vriendin Monique...die har zonnekap in de gaten moest houden..Die close up was denk ik te close :)
    Wel heel leuk.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen